Torsten
Merten uoči projekcije svog filma “Na ćumur”
|
|
Improvizacija života
Torsten Merten, nemački glumac iz filma
«Na ćumur», bavi se i režijom u malom gradu Šverin,
u kom živi i radi sa svojom ženom koja se takođe bavi
pozorištem. U filmu "Na ćumur", Torsten je
jedan od četiri glavna lika koji prolaze kroz razne
faze bračne krize. Prema zamisli reditelja filma Andreasa
Dresena, priča je snimljena kroz improvizaciju glavnih
glumaca kojima su date odrednice za rad. Na pitanje
da li mu je pozorišno iskustvo pomoglo tokom takvog
rada na filmu, Torsten Merten kaže: "Rec je zapravo
o pristupu liku. Radili smo kao da smo bili u pozorištu.
Razlika je u tome što film nema celinu koju ima pozorište.
Drugačija je veza dijaloga u pozorištu, a drugačija
na filmu. Zato smo utvrdili izgled karaktera koje smo
glumili i njihove karakteristike smo stalno imali pred
očima. To je bilo novo iskustvo rada na filmu, a ja
sada pokušavam da to iskustvo prenesem na pozorišnu
scenu".
Zbog čega je reditelj insistirao da
se radi bez scenarija i šta je bio njegov cilj?
"Cilj rediteljeve improvizacije
bio je da odglumljen trenutak na filmu ne bude reprodukcija
osećanja, već da taj trenutak bude doživljen, a taj
momenat može se dobiti putem improvizacije. Snimljeno
je 80 sati materijala, a u film je stalo 90 minuta.
Postoji jedna scena rasprave glavnih likova. Mi smo
je glumili dva sata, a u film je ušlo samo četiri minuta.
Tako priča može da se prosmatra i dokumentarno. Reditelj
je recimo od mene tražio da ispričam neku priču pred
kamerom. Priča je toliko dugo trajala da je kamerman
koji je snimao zaspao. Isto tako, u jednoj sceni trebalo
je da tučem svoju ženu. Toliko smo se zaneli u snimanje,
da kada smo prešli iz jedne prostorije u drugu, nismo
ni primetili da je kamerman ostao pred vratima. Čitav
projekat je bio jedan eksperiment. Bez obzira na nepostojanje
scenarija, reditelj je tačno znao šta hoće da postigne.
On nam je zadao početak i ispričao priču. Sve drugo
je bila improvizacija, ali reditelj je bio maksimalno
pripremljen. On je očekivao naše reakcije. Bio je tako
koncentrisan da je predviđao naše reakcije i uspeo je
da uhvati svaki naš improvizovan trenutak. Takvu strukturu
je mnogo teže pripremiti, ali to je rediteljev nov način
rada".
Kako je ostatak filmske ekipe reagovao
na improvizacije?
"Nas glumaca je bilo četvoro,
a ostatak ekipu činilo je još devet ljudi. To je bila
mala filmska ekipa, tako da smo se vrlo brzo upoznali
i stvorili intimnu, porodičnu atmosferu. Vremenom je
teren za rad postajao sve sigurniji, svi smo se oslobodili
i rad je tekao baš kako treba".
Film "Na ćumur" razlikuje
se samim tim od svih klasičnih produkcija. Da li on
može biti model za bolji nemački film?
"Mi u Nemačkoj pokušavamo da promenimo
sistem produkcije. To će biti osnov za kvalitetniji
film. S druge strane, nemačkom filmu su potrebne filmske
zvezde. Nemačka se mnogo razvija, ali ne razvija društvo.
Smatram da u produkciji filmova ne treba da se oslanjamo
na Holivud, kako sada činimo u Nemačkoj. Tek kada se
budemo oslobodili holivudskog uticaja, pravićemo nemački
film. Zato mislim da je film "Na ćumur" dobar
primer za to. Radnja tog filma viđena je do sada mnogo
puta, ali perspektiva je veoma bitna. Ne treba izmišljati
nove priče, dovoljno je uzeti već postojeće i ispričati
ih na nov, originalan način", kaže Torsten Merten.
|