Ovogodišnji
FEST sa ponosom predstavlja tri filma Kena
Rasela
|
|
WOMEN IN LOVE ( Zaljubljene žene )
9.3. - DKC - 24h
Zaljubljene žene (1969)
Adaptacija novele D.H. Lorensa o dve zanimljive ljubavne
afere. Gluma i režija su zaista impresivne, kao i nezaboravne
scene nagog rvanja. Glenda Džekson je za ulogu u tom
filmu dobila svog prvog “Oskara”. Pored nje, u fillmu
igraju Alan Bejts i Oliver Rid.
MAHLER ( Maler ) 4.3. - JK - 17h
Mahler (1974)
Nije za svačiji ukus, ali da li bi to bio Raselov film
da jeste? Jedan od svakako najboljih ostvarenja tog
reditelja. Predivno snimana kostimirana biografija o
jednom od najvećih kompozitora i njegovom teškom životu.
Igraju Robert Pauel, Georgina Hejl, Oliver Rid i drugi…
SAVAGE MESSIAH ( Divlji Mesija ) 4.3.
- JK - 22h
Savage Mesiah (1972)
Raselovo istraživanje umetnosti i energije. Strastan
i ljutit vajar Henri Godije potresa Edvardijansko društvo
svojim boemskim idejama. Upoznaje mnogo stariju ženu
Sofi Brzesku. Uskoro, oni će početi da dele prezimena
iako zapravo nikad nisu bili venčani.
U filmu igraju Doroti Tutin, Skot Entoni, Piter Von
i Helen Miren.
Ken
Rasel - počasni gost FEST-a
Ken Rasel
Protivnik konvencija
Karijera kontroverznog britanskog režisera
Kena Rasela počinje serijom biografskih filmova koje
je radio za BBC u periodu izmedu 1959. i 1962. Između
ostalih, radio je portrete Bele Bartoka, Kloda Debisija,
Isidore Dankan i Dantea Rosetija. Već i u tim, “ranim
radovima”, Rasel je počeo da pokazuje nekonvencionalan
pristup rediteljskom poslu, kombinujući istorijske činjenice
sa estetskom interpretacijom i ličnom vizijom. Zahvaljujući
uspehu koji je postigao njegov film o britanskom kompozitoru
Edvardu Elgaru (1962.), Rasel dobija šansu da snimi
igrani film. Debituje s neobičnom komedijom “French
Dressing” 1964, a 1967. snima triler “Billion Dollar
Brain” s Majklom Kejnom u glavnoj ulozi. Oba filma bila
su finansijski neuspešna.
Film “Zaljubljene žene”, ekranizacija
istoimene knjige D.H. Lorensa, snimljen 1969, dramatično
je promenio Raselovu karijeru. Bio je komercijalno uspešan,
a kritičari su imali samo reči hvale. Usledile su 4
nomimacije za “Oskara”: najbolja režija, adaptirani
scenario, najbolja fotografija i najbolja ženska uloga.
“Oskar” je pripao Glendi Džekson, što joj je pomoglo
da se etablira kao jedna od najvećih zvezda sedamdesetih
godina. Naglašena erotika, posebno poznata scena u kojoj
se Alan Bejts i Oliver Rid rvaju nagi, ohrabrila je
Rasela da nastavi da se bavi sličnim temama, što se
vidi u njegovim narednim filmovima, “The Music Lovers”
(1971), “The Boy Friend” (1971), “Mahler” (1974), i
“Lisztomania” (1975).
1975. Ken Rasel daje i svoj ličan rediteljski pečat
operi “Tomi” rok-grupe The Who. Američki mejnstrim hit
britanski reditelj snima 1980, a reč je o filmu “Altered
States”, ali se ubrzo vraća niskobudžetnim projektima,
kao što su “Crimes of passion”, “Gothic”, “Salome’s
Last Dance”. U tu grupu spada i kultna horor-komedija
“The Liar of the White Worm”. Ponovo se vratio D.H.
Lorensu adaptacijom romana “The Rainbow”, 1989. Sledi
neobično snažan film “Whore”. 1991. režirao je TV-film
“Prisoner of Honor” s Ričardom Drajfusom, a za pesmu
“Nikita” Eltona Džona režirao je TV-spot.
Iako su poklonici njegove umetnosti
brojni, najveći broj kritičara nije “ljubazan” prema
Raselovom radu. Često je smatran neukusnim, vulgarnim,
neobuzdanim, čak mizantropom. Ipak, većina tih neprijatnih
kritika može se objasniti kao stvar ukusa ili nedovoljno
shvaćen materijal koji je ponuđen. Rasel je po svaku
cenu odbijao da snima “otmene” filmove, koji su u britanskoj
tradiciji, i često je i sam priznavao da njegov rad,
zbog tema kojima se bavi i načina na koji ih publici
predstavlja, čini da se gledaoci, ponekad, osećaju neprijatno.
Ken Rasel je 1992. objavio autobiografiju
“Altered States” i veliku kolekciju filmskih kritika
“The Lion Roars”, 1994.
Ken Rasel je "odgovoran"
za neke od najboljih i najhrabrijih filmova XX veka.
Iako beskompromisan, uspeo je da doživi i izuzetan komercijalni
uspeh i tako ostane jedan od autentičnih autora koji
je pomirio svoju želju za razbijanjem klišea, publiku
i kritiku. Sa inicijalno kontraverznim temama kojima
se bavio u svom kinematografskom opusu, nikada nije
zaboravio svoju veliku ljubav prema filmskoj umetnosti,
a činjenica da je u detinjstvu gledao i po sedamdeset
filmova nedeljno, stavlja ga u red onih reditelja kakvi
se u današnjoj kinematografiji retko sreću. Najčešće
teme filmova Kena Rasela su katoličanstvo i njegovi
simboli i seksualnost koja je često perverzna. Njegovi
omiljeni glumci i najbliži saradnici bili su izuzetni
umetnici - Oliver Rid i Glenda Džekson.
www.iainfisher.com/russell.html
|